Felix 15, 23, 25

hBørne- og ungehjem, Midlertidigt botilbud
København
1 af 4 billeder
Alle billeder

Om Felix 15, 23, 25

Felix 15, 23, 25 ligger på Amager og er et børne- og ungehjem og botilbud for unge voksne i alderen 16-30 år med autismespektrumforstyrrelse samt komorbide tilstande i form af andre psykiske og/eller adfærdsmæssige vanskeligheder. Målgruppens funktionsniveau varierer med udgangspunkt i normalområdet til svær intellektuel og kognitiv forstyrret.

Altiden Felix 15, 23, 25 der ligger tæt på Amager Fælled og Amager Strandpark. De skærmede pladser består af hvert sit selvstændige rækkehus, afskærmet med blandt andet egen gårdhave med havemøbler og mulighed for grill og aktiviteter. Der er desuden en fin altan.
Rækkehusene er på tre etager og består af køkkenalrum, den unges værelse, og på to af pladserne er der ekstra værelser, der blandt andet kan bruges til aktiviteter i huset. Det giver plads til, at den unge kan udfolde forskellige interesser. Desuden er der badeværelser og vagtværelse til personalet.

Felix 15, 23, 25 er kendetegnet ved at være døgndækket 1:1.  Vi tilbyder her en indsats i et meget lille, skærmet miljø, der er tilpasset individuelt til den pågældende unge. Der er fast team i huset, så dagligdagen bliver tilrettelagt med kendt og trygt personale. Indsatsen med 1:1 dækning åbner op for at kunne arbejde systematisk og struktureret med tilpassede krav. Her arbejdes der bl.a. med udvikling og træning, metodisk, eksempelvis via eksponering, tilrettelagt på baggrund af en daglig vurdering af den unges funktionsniveau og dagsform den pågældende dag. Vi arbejder med de unges selvstændighed og relationer gennem støtte til de aktiviteter, der finder sted i regi af skole eller uddannelse og i forbindelse med de unges fritidsaktiviteter/interesser, venner, kærester, forældre og øvrigt netværk. Vi sikrer, at de unge har fortrolige voksne omkring sig og understøtter også de unges kontakt til deres forældre.

De unge der indskrives i tilbuddet, skal kunne rummes, profitere af og udvikle sig i en socialpædagogisk indsats, der er funderet på en anerkendende og strukturpædagogisk tilgang, samt systematisk tilrettelagte indsatser med udgangspunkt i relationspædagogik, Jeg-støttende samtale, Low Arousal og struktureret visualiseret pædagogik. I vores pædagogiske tilgang arbejdes der blandt andet med tilpassede mål, struktur, forudsigelighed som over tid understøtter den unges selvstændighed, mestringsevne og trivsel.