Tranhøjskolen

hSkole
Jammerbugt
1 af 9 billeder
Alle billeder

Om Tranhøjskolen

Velkommen til Altiden Tranhøjskolen

Altiden Tranhøjskolen er et specialundervisningstilbud jf. Folkeskolelovens § 22, stk.5. Vi har indgået en kvalitetsaftale om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med Jammerbugt Kommune.
Vi kan sikre et trygt og nærværende læringsmiljø for børn og unge i alderen 7-17 år med f.eks. tilknytningsforstyrrelse, adfærdsforstyrrelse, omsorgssvigt med baggrund i meget svære opvækstvilkår, samt børn og unge med tidlig følelsesmæssig skade eller selvskadende adfærd, eller indadvendt eller udadreagerende adfærd.

På Altiden Tranhøjskolen er eleverne omgivet af professionelle voksne med stor indsigt og viden om børn og unge med specifikke indlæringsvanskeligheder, emotionelle udfordringer, autisme, tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt eller skolevægring. Eleverne har det til fælles, at de har stor gavn og glæde af et trygt læringsmiljø, visualiseret og struktureret pædagogik samt voksne, som samarbejder på alle niveauer.

Mød Altiden Tranhøjskolens leder
Skoleleder, Jane Palsgaard Nørgaard fortæller her om bl.a. hverdagen på skolen og  samarbejde med forældre og myndighederne.

Vi tilbyder et skolefællesskab til børn og unge, som i en periode har brug for et trygt og overskueligt skoletilbud på lige fod med deres jævnaldrende i Folkeskolen. Vi har fuld fagrække og følger de obligatoriske prøver. Vi har mindre skolefællesskaber og individuelle indsatsplaner, som imødekommer den enkeltes behov.

Vi har tæt samarbejde med ungeenheden, hvor vi har UU vejledning, skolesundhedsplejersken kommer og laver sundhedsundersøgelser, PPR pædagogisk psykologisk rådgivning er tæt sparringspartner og vi værdsætter tæt samarbejde med elevernes pårørende, børne- og ungehjem og myndigheder.

Vi betragter os selv som en øvebane og et trygt rum for læring og udvikling, ét menneske ad gangen. På Altiden Tranhøjskolen vægter vi demokratiforståelse og handlekompetencer højt og arbejder derfor målrettet på, at eleverne opnår faglige kompetencer, personlige kompetencer, sociale kompetencer og kender demokratiets grundsten i vores samfund.
Endelig tilbyder vi juniormesterlære og værkstedsfag til at opnå praktiske kompetencer, som gør eleverne i stand til at handle i eget liv efter endt skolegang.

Vi siger godmorgen og tak for i dag og ønsker hinanden en god dag, fordi vi ved, at et fællesskab skal passes, dyrkes og værnes om. På Tranhøjskolen møder I engagerede medarbejderne med interesse for elevernes læring og udvikling.
På Tranhøjskolen har vi altid kendte voksne i undervisningen. Voksne, som kender elevernes behov for struktureret og visualiseret pædagogik.

Altiden Tranhøjskolen ligger i naturskønne omgivelser i Tranum by i Nordjylland. Skolen ligger i gåafstand til naturområdet Fosdalen og få kilometer fra Vesterhavet. Nærmiljøet til skolen er omgivet af et rigt foreningsliv, et stærkt lokalområde og her er nem adgang til offentlige busser til handelsbyerne Brovst og Fjerritslev.

Skolen har egen multibane og værksteder, og udover klasselokaler har vi også faglokaler til teknologi, musik, håndværk- og design, naturfag osv. samt metal- og træværksted.

Alle elever har individuelle arbejdspladser, og vi har et fælles arbejdsbord i alle klasser. Vi spiser sammen og dyrker både de små skolefællesskaber og det store skolefællesskab, hvor vi laver aktiviteter på tværs af årgange. Endelig har skolen et amygdala rum, hvor det er muligt at trække sig tilbage og mærke ro efter aftale.

Skolen har plads til 16 elever i alderen 7 til 17 år med behov for specialiseret indsats.

Rundvisning på Altiden Tranhøjskolen
Her kan du se, hvordan de fysiske rammer ser ud på Altiden Tranhøjskolen.

Faglige kompetencer
På Tranhøjskolen vægter vi faglighed højt. Alle specialpædagogiske indsatser varetages af læreruddannede medarbejdere med f.eks. efteruddannelser i special pædagogik, en master i læring og organisations psykologi eller kurser i kognitiv, ressourceorienteret og anerkendende pædagogik KRAP. Hertil en stor indsigt og viden om visualiseret og struktureret pædagogik samt kurser i Low arousel. Endelig en bred mangeårig erfaring med vigtigheden af et tæt tværfagligt samarbejde og viden om målgruppens diagnoser.

Sammensætningen af kompetencer giver et stærkt fundament for en målrettet specialpædagogisk indsats målrettet den enkelte elev. I Altiden sikres en løbende opdatering på lovgivninger på socialområdet, skoleområdet og på sikkerhedsprocedurer.

Læringsforløbet 
Altiden Tranhøjskolen er et specialundervisningstilbud, hvor læringsforløbet tager afsæt i den enkelte elevs behov og forudsætninger. Vi tager afsæt i den udarbejdede PPV, andre relevante sagsakter, tegn, iagttagelser og dialoger med eleven og denne nærmeste.
Medarbejderne får indsigt i elevens læringsforudsætninger vha. relevante skolepapirer, forældrene, eleven, evt. børne-og ungehjem og afleverende skole i et tæt samarbejde med PPR.

PPR-vurderingen danner afsæt for tilrettelæggelse af undervisningstilbuddet, støttebehovet og endelig anvisninger til faglige tilgange og metoder. Her tages højde for f.eks. opmærksomhedsforstyrrelser, eksekutive funktionsvanskeligheder, kognitive vanskeligheder og mentaliserings evne mm.

Desuden anvendes en PPV til at få indsigt i elevens adfærd på testtidspunktet, vi arbejder målrettet med anbefalinger og opstiller effektmål til at samle tegn på progression. Der kan inddrages andre relevante aktører, f.eks. fysioterapeut, ergoterapeut eller skolesundhedsplejerske, som kan bidrage til et godt læringsforløb. På teammøder anvendes Altiden Tranhøjskolens lærings-og indsatsplan som afsæt for iagttagelser og observationer.
Vi arbejder målrettet og systematisk med læringssamtaler, for at skabe et ligeværdigt fokus på læring og trivsel.

Lærings- og indsatsplan
Lærings- og indsatsplanen er et teamværktøj, som understøtter planlægningen af undervisningen og den enkelte elevs læringsforløb. Medarbejderne arbejder målrettet med at se bag elevens adfærd, hvis eleven føler sig magtesløs, helt konkret ved, at medarbejderne arbejder med kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende metode som f.eks. kognitiv sagsformulering.

Medarbejderne arbejder anerkendende og ressourcefokuseret. Vi arbejder med Low Arousal, hvor medarbejderne tilpasser deres kommunikation, handlinger og krav til det enkelte barn/unge så de undgår at havne i kaos. Medarbejderne afsøger og afdækker, hvor de kan understøtte elevens læring ved anvendelse af visualiseret og struktureret pædagogik jf. Altiden Tranhøjskolens formål om at gøre omverden mere forudsigelig og mindre forvirrende, og hjælpe til at mindske utryghed og uhensigtsmæssig adfærd, for på den måde at styrke elevens selvstændighed.
Vi arbejder med skiftende arbejdsstillinger dvs. anvenderhævesænke border, træningsbolde mv.

I undervisningen prioriteres mange forskellige undervisningsmetoder som tilgodeser elevernes forskellige evner og indlæringsmåder. Eleverne arbejder med forskellige udtryksmåder der tilgodeser det hele menneske og tilsammen fremmer elevernes nysgerrighed og skaberevne.
Læsning, skrivning og matematik har særlig prioritet, da disse færdigheder er grundlæggende for de øvrige fag. Vi arbejder med differentieret undervisning og søger igennem trygge rammer at skabe succesoplevelser for den enkelte.

Vi fokuserer ikke kun på de unges faglighed. Vi lægger også vægt på inklusionstankegangen. Der bliver således arbejdet meget med relationsproblematikker og sociale færdigheder. Vi arbejder på at skabe ligeværdige relationer, hvor der skal være tryghed til at få voksenstøtte i de situationer, som den unge ellers ikke vil kunne håndtere selvstændigt. I undervisningssituationen er det derfor små klasser med maximalt voksenstøtte og i frikvarterene guidning i sociale relationer, samt overblik for at undgå uhensigtsmæssig adfærd.

Værdier

  • Alle elever skal føles sig betydningsfulde
  • Alle elever hjælpes til at acceptere og respektere hinandens forskelligheder.
  • Alle elever udfordres fagligt, personligt og socialt og understøttes i at blive så livsduelige som muligt.
  • Alle elever møder velkvalificerede og motiverede medarbejdere.
  • Vi arbejder målrettet på at udvikle og danne relationer mhp. at indgå i fællesskaber.
  • Vi har fokus på, at eleverne lærer sig selv at kende i ønsket om at udvikle de sociale kompetencer.
  • Vi understøtter venskaber på tværs af alder og køn.

Læringsmiljø

  • Vi ser bag elevernes adfærd og tilbyder en række læringsaktiviteter og øvebaner med individuelt tilpassede udfordringer.
  • Vi giver plads til at afprøve nyt, fordybe sig, eksperimentere, flytte grænser og opnå nye erfaringer.
  • Vi sætter fokus på elevernes dannelse som demokratiske mennesker gennem et trygt læringsfællesskab.
  • Vi er ansat til mere end vores faglighed
  • Vi har en stor fleksibilitet og samarbejder tæt om og med vores elever.
  • Vi møder eleverne med humor og et glimt i øjet, og stiller krav til eleverne, som de kan honorere.
  • Vi har fokus på elevernes styrker og tager afsæt heri, når der skal læres nyt.

Forældrenes og medarbejdernes samarbejde med Altiden Tranhøjskolen 

  • Medarbejderne inddrager forældrene, personalet på børne- og ungehjemmene og myndigheder i et aktivt og ligeværdigt samarbejde båret af gensidig tillid og respekt.
  • ​Skolens elever er unge mellem 7 og 17 år og mange af dem har en del faglige, sociale eller adfærdsmæssige problemer. De har ofte oplevet skoleskift og har haft mange nederlag.
    På Tranhøjskolen prioriterer vi, at eleverne oplever ejerskab for vores skole. Vi tager ansvar for hinanden og oplever et fællesskab samt fælles mål.

Når et barn/en ung starter på Altiden Tranhøjskolen, er barnet visiteret hertil via PPR Jammerbugt og handlekommune. Ved indskrivningen påbegynder et grundigt arbejde med at sætte os ind i barnet/den unges skolebehov.

Vi modtager, efter godkendelse fra forældre/værger eller myndighed, relevante papirer fra PPR, tidligere skoletilbud, eventuelle fritagelser fra fag, prøver, ordblindetest mv. Med viden fra forældre/værger om barnet/den unge, fra den PPV pædagogiske psykologiske vurdering samt evt. viden fra børne- og ungehjem planlægger vi den første periode med fokus på at afdække barnets/den unges styrker og indsatsområder.

Den første periode handler først og fremmest om at skabe basis for tryghed, fortrolighed og forudsigelighed i hverdagen, så barnet/den unge får de bedste forudsætninger for at udvikle sig.