Valby Langgade 227

hMidlertidigt botilbud
København
1 af 7 billeder
Alle billeder

Om Valby Langgade 227

Velkommen til botilbuddet Altiden Valby Langgade 227

Målgruppen hos os er voksne ml. 18-35 år med personlighedsforstyrrelse/borderline, angst/depression og opmærksomhedsforstyrrelse/ADHD.
Derudover kan borgerne være diagnosticeret med moderat til svær spiseforstyrrelse indenfor anoreksi, bulimi eller atypisk spiseforstyrrelse og kæmpe med svære tanker, følelser og kropslige fornemmelser.

Borgerne har behov for hjælp til at mestre generelle udfordringer og opbygge en meningsfuld og udviklende hverdag. De oplever ofte underliggende vanskeligheder med at regulere svære følelser, håndtere negative tanker eller kognitive vanskeligheder, der gør det svært at komme i trivsel.
Adfærdsmæssigt kommer disse vanskeligheder til udtryk i uhensigtsmæssige strategier, herunder selvskade, restriktiv spisning, misbrug, ludomani, risikofyldt seksuel adfærd, samt adfærd der nedbryder relationer til andre mv.
Graden af støtte tilpasses i takt med udvikling af strategier til at håndtere hverdagen.

Botilbuddet Altiden Valby Langgade 227 er indrettet med tre værelser i stueetagen, tre værelser på 1. sal og to værelser på 2. sal.
Hver etage fungerer som en selvstændig lejlighed/enhed i tilbuddet, hvilket betyder, at hver etage er indrettet med fælles køkken og stue, som benyttes til måltider/aktiviteter for etagens beboere.
På hver etage afholdes ugentlige husmøder med deltagelse af afdelingsleder og kontaktpersoner.

Der tilbydes aktiviteter som f.eks. bagedag, kreative aktiviteter, film med mere på de enkelte etager, så borgerne kan træne at deltage i fælles aktiviteter i en mindre gruppe.

Altiden Valby Langgade 227 ligger lige om hjørnet fra Damhussøen, så der er gode muligheder for at komme ud i naturen. Her er få minutters gang til bussen, og S-toget (Ålholm Station) ligger fem minutters gang herfra. Selve Valby Langgade byder på hyggeligt byliv med caféer og spændende butikker.
Botilbuddet ligger i umiddelbar forbindelse til to andre af Altidens botilbud, så der er mulighed for fællesskab med andre borgere.

Rundvisning på Altiden Valby Langgade 227
Her kan du se, hvordan de fysiske rammer ser ud på
Altiden Valby Langgade 227

Den daglige strukturerede hverdag er vigtig. For de borgere, der er i uddannelse eller beskæftigelse planlægges ugens opgaver systematiseret i et ugeskema, for at hjælpe med et overblik og fordele opgaverne hen over ugen. Ellers er dagen bygget op om daglige gøremål som f.eks. tøjvask, rengøring, indkøb, madlavning og aktivitetstilbud.

Hver dag tilbyder vi fælles måltider, hvor der er mulighed for at hjælpe til med madlavningen. Er der behov for at trække sig, kan man vælge at spise måltidet i sin egen bolig. Tryghed og forudsigelighed omkring måltiderne er medvirkende til, at borgerne hos os i høj grad tilvælger at være en del af det sociale fællesskab.

Hvis borgerne ikke er i beskæftigelse, arbejder vi med at motivere til forskellige aktiviteter/dagtilbud, som kan indgå i deres handleplan eller interesseområder.
Vores tilbud om aktiviteter er tilrettelagt efter den enkeltes ønsker som f.eks. en tur ud i naturen, loppemarked, bogklub, biograftur, grillaften eller måske bare fælles hygge og film i tv-stuen.
Fælles aktiviteter bliver besluttet på de ugentlige husmøder.

Vi vægter samarbejdet med pårørende højt og tilpasser det den enkelte borgers ønsker og behov.
Vi arrangerer bl.a. sommerfest og julearrangement, hvor vi understøtter borgerne i at invitere pårørende og evt. andre i deres netværk.

Den overordnede pædagogiske ramme er at yde støtte, der øger borgernes muligheder for at mestre eget liv. Dette sker i form af individuelle handleplaner, der sikrer en struktureret tilgang i støtten i miljøet, for at opnå netop den træning og de færdigheder, der er behov for.
Det kan f.eks. være at træne følelseshåndtering, mentalisering, håndtering af svære tanker, sociale færdigheder samt at opbygge en struktur, der kan kompensere for eventuelle kognitive vanskeligheder eller modgå depressive symptomer.
Vi udvikler sammen med borgeren en plan med fokus på zonen for nærmeste udvikling i forhold til at håndtere eventuel angst og at bevæge sig i retning af borgerens mål indenfor beskæftigelse/uddannelse.

Vi støtter i overgangen til en mere selvstændig tilværelse under eller efter behandling for f.eks. personlighedsforstyrrelse/spiseforstyrrelse i Psykiatrien. Ved spiseforstyrrelse tilbydes beboeren individuelle samtaler og støtte til at fastholde motivationen til at gennemføre måltider ved tydelig struktur, aftaler og forudsigelighed.
Dette sker med henblik på at opbygge bedre selvværd og en mere tryg relation til mad, spisning, følelser, krop og tiltro til egne ressourcer.

Anerkendende tilgang
Vi afholder medinddragelsessamtaler, hvor borgeren er i centrum, og formålet er, at vi som fagpersonale får indsigt i borgerens ressourcer og ønsker for fremtiden. Deres subjektive vurdering af egne kompetencer og eget støttebehov skal anerkendes, da det er med dette som udgangspunkt, at vi i fællesskab finder frem til den indre motivation, der skal sikre den bedst mulige udvikling.

Kognitiv adfærdsterapeutisk metode, strukturpædagogisk tilgang
Vi tilbyder støtte til at benytte en ugekalender, hvor både praktiske og lystbetonede aftaler og aktiviteter indskrives. Udover at skabe et overblik, giver dette mulighed for, at vi sammen med borgeren kan vurdere, om der er en passende balance mellem aktiviteter og hviletid. Dette kan synliggøres ved, at borgeren kategoriserer hver aktivitet med farverne: grøn (ikke svær), gul (mellemsvær) og rød (svær).
Hver uge ser vi sammen med borgeren tilbage på ugen, der er gået. Her evalueres de forskellige aktiviteter, og vi vurderer i fællesskab, om borgeren valgte den rigtige farve. Her sker der ofte det, at rød bliver til gul, gul bliver til grøn osv., hvilket skaber grobund for at tale om borgerens ressourcer.

Mentaliseringsbaseret metode
Vi har gode faciliteter ift. at skabe rammer for fælles aktiviteter på bostedet. Hvis en borger har udfordringer i forbindelse med det sociale samspil med andre, udgør fælles aktiviteter et godt øverum. Den pædagogiske tilgang vil her være at støtte borgeren i at opretholde en hensigtsmæssig kommunikation, hvilket bl.a. gøres ved at italesætte, hvordan ord og handlinger kan tolkes af andre. Typisk gøres dette i enerum efter en given aktivitet. Andre gange kan det være nødvendigt at gøre det i situationen for at undgå misforståelser og uenigheder.